Agorafobi- Dışarı Çıkma Korkusu Nasıl Yenilir?

Dışarı çıkma korkusu nasıl yenilir? Agorafobi olarak bilinen dışarı çıkma korkusunun ne olduğunu, belirtilerini ve nedenleri nelerdir? Agorafobi tanısı nasıl konur, tedavi seçenekleri nelerdir, dışarı çıkma korkusu nasıl yenilir ve tedavi edilmezse ne gibi etkileri olabilir? Merak ettiğiniz tüm soruların cevabı yazımızda.

Agorafobi; açık alanlar, kalabalıklar veya belirli yerlerde bulunma düşüncesiyle gelişen dışarı çıkma korkusu olarak ifade edilir. Bu korku bir tür endişe (anksiyete) bozukluğudur.

Agorafobi- dışarı çıkma korkusu nasıl yenilir?” sorusu ise cevabı merak edilen bir konudur. Agorafobik bireyler genellikle evden çıkma korkusu yaşar ve kaçınma davranışları sergiler. Bu durum ise günlük yaşam aktivitelerini olumsuz yönde etkiler.

Agorafobi Nedir?

Yalnız dışarı çıkma korkusu olarak ifade edilen agorafobi, insanların kendilerini stresli hissetmelerine neden olan çeşitli yerler ve durumlardan kaçınmasına neden olan anksiyete bozukluğu türüdür. Bu tür insanlarda stresli hissettiklerinde hızlı kalp atışı ve bulantı gibi panik atak belirtileri gözlemlenir. Ayrıca bu belirtiler, endişe duydukları ortamda bulunmadan önce de görülebilir. Agorafobik insanlar korkularının mantıksız olduğunu fark etse de bu konuda herhangi bir gelişme göstermeleri mümkün değildir. Bu durum ise sosyal ilişkileri, çalışma performansını ve daha birçok faaliyeti olumsuz etkileyebilir.

Agorafobi Belirtileri Nelerdir?

Agorafobi belirtileri genellikle dışarı çıkma veya belirli durumlarla karşılaşma düşüncesiyle ilişkilidir. Dışarı çıkma korkusu belirtileri genel olarak aşağıdaki gibi sıralanabilir:

Yoğun Kaygı ve Korku

Dışarı çıkma korkusu, belirli yerlere karşı yoğun korku hissi olarak ifade edilir. Bu durum, genellikle dışarıda olmak, kalabalık yerlere gitmek, toplu taşıma araçlarını kullanmak veya belirli durumlarla yüzleşmek ile ilgilidir.

Panik Ataklar

Dışarı çıkamama hastalığı olan kişiler, korktukları yerlerde panik atak geçirebilir. Panik ataklar, ani ve yoğun bir kaygı atağıdır ve çeşitli fiziksel belirtilerle birlikte ortaya çıkar.

Bağımlı hareket etme

Tek başına dışarı çıkma korkusu olan kişiler, günlük yaşam aktivitelerini gerçekleştirmek için başkalarına bağımlıdır. Bu nedenle alışverişe gitmek veya dışarı çıkmak için başkalarına ihtiyaç duyarlar.

Fiziksel Belirtiler

Agorafobi, yoğun kaygı ve stresle birlikte çeşitli fiziksel belirtilerle ilişkilidir. Bu belirtiler arasında kalp çarpıntısı, terleme, titreme, baş dönmesi ve nefes darlığı yer alır.

Sosyal İzolasyon

Agorafobi, bireyin sosyal ilişkilerini kısıtlayabilir ve sosyal izolasyona yönelmesine neden olabilir. Bu durumda ise kişinin korktuğu durumları veya yerleri kaçınma eğilimi, sosyal etkileşimleri de sınırlayabilir.

İlginizi çekebilir: Sosyal anksiyete nedir, belirtileri ve nedenleri nelerdir?

Agorafobi belirtileri kişiden kişiye farklılık gösterir. Agorafobi, bir psikolog tarafından değerlendirilmeli ve uygun tedavi planı belirlenmelidir.

Dışarı Çıkamama Hastalığı Neden Olur?

Agorafobi nasıl atlatılır ve agorafobi ne korkusudur?” sorularının yanı sıra “Dışarı çıkamama hastalığı neden olur?” sorusunun cevabı da merak edilen bir diğer konudur. Agorafobinin nedeni tam olarak bilinmese de biyolojik, psikolojik ve çevresel faktörlerin etkileşiminden kaynaklandığı düşünülmektedir. Örneğin, kaçınan, bağımlı ve diğer kişilik özelliklerine sahip kişilerde de agorafobi gelişme olasılığı daha yüksek olabilir. Dışarı çıkma korkusu, bazı zihinsel bozukluklar gibi, bir dizi psikolojik ve çevresel risk faktörüyle ilişkili olabileceği gibi bazı kişilerde ise genetik bir bileşen nedeniyle ortaya çıkabilir.

Agorafobi Tanısı Nasıl Konur?

Agorafobiye sahip kişilerin kaygı duyduğu durumlardan bazıları aşağıdaki gibi sıralanabilir.

• Toplu taşıma araçlarını kullanmak konusunda kaygı,

• Otopark ve pazar alanı gibi yerlerde bulunmak konusunda kaygı,

• Asansör, tiyatro ve sinema gibi kapalı alanlarda kalmak konusunda kaygı,

• Kalabalık içinde bulunmak konusunda kaygı,

• Tek başına evden çıkmak konusunda kaygı.

Psikiyatristler ve klinik psikologlar agorafobi tanısı koymak için kişinin semptomlarını değerlendirir. Bireyin yaşadığı belirtileri anlamak, bu belirtilerin süresini ve şiddetini değerlendirmek klinik değerlendirmenin önemli bir süreci olarak kabul edilir.

Dışarı Çıkma Fobisi için Hangi Doktora Gidilir?

Agorafobi ile başa çıkmak için uygulanması gereken ilk adım bir bir klinik psikoloğa danışmaktır. Klinik psikolog gerekli olduğunu düşünürse danışanı psikiyatriste yönlendirecektir. Bu profesyoneller, uygun değerlendirmeleri yaparak etkili tedavi planlarını belirleyebilir.

Agorafobi Tedavisi

Agorafobi nasıl tedavi edilir sorusu hakkında uzman destek almak, tedavi sürecinde nasıl bir yol izlenmesi gerektiğini anlamak açısından son derece önemlidir.

Agorafobi, genellikle anksiyete bozuklukları kategorisine girer ve uygun psikoterapi yöntemleri kullanarak danışana yardımcı olur. İlgili profesyonel, durumu değerlendirir, semptomları anlamaya çalışır ve uygun terapi seçeneklerini sunar. Bilişsel davranışçı terapi, EMDR ve maruz kalma bu yöntemlerin başında gelir. Dışarı çıkma korkusu yaşayanlar için terapist, korkuların temelinde yatan nedenleri araştırır, yukarıda sayılan yöntem veya yöntemlerin kombinasyonunu kullanarak kişiye bu durumla baş etme stratejileri kazandırır.

Bilişsel davranışçı terapi, dışarı çıkma fobisindeki anormal düşünce sistemini düzeltmeyi hedefler. İşlevsiz düşünceleri yerine sağlıklı düşünceler getirerek kişinin bakış açısını değiştirmeyi amaçlar.

Maruz kalma terapisi ise korkularla yüzleşmeyi ve adım adım kişinin korkularını yenmesini hedefler.

EMDR yöntemi, dışarı çıkma korkusunun temelinde travmatik deneyimler olduğunda tercih edilir. Travmaya odaklanarak duyarsızlaştırma yöntemiyle tedavi sürecini yönlendirir.

Her bir yöntem, dışarı çıkma korkusuna farklı bir açıdan yaklaşır ve kişinin bu korkuyu aşmasına yardımcı olur. Bu tedavi seçenekleri kombinasyon halinde veya tek başına kullanılarak kişinin özgüvenini artırmasına ve dış dünyayla olan ilişkisini güçlendirmesine yardımcı olabilir.

Dışarı Çıkma Korkusu Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Dışarı çıkma korkusu tedavi edilmezse birçok olumsuz etki ortaya çıkabilir. Bu durum, bireyin yaşam kalitesini büyük ölçüde etkileyebilir ve yaşam standardını kısıtlar.

Uzman Klinik Psikolog Gizem İlhan, bireylerin endişelerini anlamak ve uygun bir tedavi planı oluşturmak için çeşitli tedavi edici yaklaşımlar tercih eder. Ayrıca online terapi seçeneği ile Uzman Klinik Psikolog Gizem İlhan, tedaviye erişim sürecinizi de kolaylaştırır. Online Terapi Hizmetleri hakkında bilgi almak için iletişime geçebilirsiniz.